PSD2 - de nieuwe Europese richtlijn voor betalingsdiensten

Beste zooplus klant,

We willen je graag informeren over belangrijke wijzigingen in online betalingen:

In september 2019 treedt in de hele Europese Unie (EU) en de Europese Economische Ruimte (EER) een nieuwe EU-richtlijn PSD2 in werking voor de regulering van betaaldiensten en aanbieders van betaaldiensten.

PSD2 samengevat:

De EU-richtlijn PSD2 (Payment Service Directive 2) betreft alle digitale betaalmethoden. Hoe de nieuwe authenticatie precies wordt weergegeven, is aan jouw bank en kan niet worden beïnvloed door de online shop.

Het proces is bedoeld om consumenten verder te beschermen bij het gebruik van online betaaldiensten en bijvoorbeeld aan te tonen dat achter de betaling met een creditcard ook echt de eigenaar van de kaart zit. Voor jou als klant is de online betaling nog veiliger!

Volgens de richtlijn zijn er drie soorten authenticatie:

  1. Kennis, zoals een wachtwoord, het antwoord op een geheime vraag of een pincode
  2. Bezit, zoals je smartphone, smartwatch of een token
  3. Verbondenheid (lichamelijke kenmerken), b.v. je vingerafdruk, je gezichtssignatuur of een oogscan

Elke betaling vereist het gebruik van twee verschillende, afzonderlijke manieren om de identiteit te verifiëren.

Om het gemak van online winkelen te blijven garanderen en de verhoogde verificatie-inspanning voor jou als klant laag te houden, zijn enkele uitzonderingen en speciale voorschriften bepaald:

  • Voor bedragen van minder dan €30,00 is vooralsnog geen extra authenticatie vereist;
  • Terugkerende betalingen, zoals de maandelijkse kosten voor een online service, vallen niet onder de PSD2-procedure;
  • Authenticatie of whitelisting van de online verkoper. Als klant kun je de verkoper als vertrouwd aanmerken. Dit werkt echter alleen als de kaartuitgever deze optie aanbiedt en akkoord gaat met de keuze van de klant.

Gegevens die nodig zijn voor de betalingsverwerking kunnen aan Braintree, een dienst van PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A worden doorgegeven. Hier vind je meer informatie. In onze Privacyverklaring vind je meer informatie over gegevensbescherming.

Voor meer informatie over de procedures en welke procedure jouw bank aanbiedt, vragen wij je rechtstreeks contact op te nemen met jouw bank.